Sider

mandag 18. januar 2016

Stopshop 2016: Unngå fristelser.

En av grunnene til at vi handler mer enn vi trenger er nok at vi konstant har reklame for ulike produkter rundt oss. På radio, på TV, på Facebook, på e- post, i postkassa. Overalt blir vi overøst med reklame. Og reklamens eneste hensikt er å få deg til å kjøpe noe. Noe du mest sannsynlig ikke trenger. Reklame skal skape et behov, som i mange tilfeller egentlig ikke er der.

Tenk etter og finn ut hva du vanligvis "faller for". Interiør? Klær? Sportsutstyr? Bøker? Kanskje er det ikke en bestemt varegruppe, men en bestemt butikk? Hvilke butikker kommer du alltid ut av med en handlepose eller to, selv om du bare skulle innom og titte?

Kanskje blir Stopshop 2016 mye enklere hvis du allerede nå klarer å finne ut hvor fristelsen ofte blir for stor for din egen del.

Enkle tips for å unngå fristelser kan være å sette et "neitakk til reklame"- merke på postkassa. Eller kanskje du kan endre litt i Facebookfeeden din? Ved å ikke lengre "like" favorittbutikken din, blir det kanskje enklere å ikke gå innom når du vet det er salg. Mange firmaer sender ut nyhetsbrev pr mail. Disse kan man også melde seg av. Glossy blader fra bladhylla er ikke alltid så mye bedre enn ordinær reklame, de lever også av å skape behov og spiller på lysten på noe nytt, så kanskje du kan gå rett forbi og heller bruke leselysten på en bok du allerede har i bokhylla hjemme?

Lykke til videre, vi tar gjerne imot tilbakemeldinger om hvordan det går med DIN stopshop 2016!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noen erfaringer med emnet, eller har du andre innspill? Vi setter pris på dine tilbakemeldinger og innspill.